Katy Perry feje lefelé forogva ragyogott a budapesti színpadon, miközben minden egyes dallal a lelkét is beleadta a koncertbe.


Volt minden, mint a búcsúban Katy Perry hétfő esti koncertjén az MVM Dome-ban, ahol több mint két órán keresztül szórakoztatta a közönséget. És olyan közvetlenül bánt a rajongókkal, ami más hírességektől nem megszokott.

Tizenöt év elteltével újra Magyarországra látogatott Katy Perry, az amerikai popzene ikonikus alakja. Legutóbb 2010. október 1-jén lépett fel a Papp László Budapest Sportarénában, közvetlenül a Teenage Dream című albumának debütálása után. Érdekesség, hogy akkoriban hazánkban forgatta a Firework című dalához készült klipet, valamint korábbi férje, Orlando Bloom révén 2022-ben is járt nálunk. Ekkor egy budapesti étteremben kapták őket lencsevégre, ahol Perry a születésnapját ünnepelte. Az idei születésnapját viszont Párizsban töltötte, ahol először látták Justin Trudeau volt kanadai miniszterelnök társaságában, akivel egy párt alkotnak.

Ahogy azt már sokan tudják, az előadó az utóbbi években meghatározó alakjává vált a popzene világának. Olyan ikonikus slágerek fűződnek a nevéhez, mint az "I Kissed a Girl", a "Hot N' Cold", a "Dark Horse", a "Roar", a "Last Friday Night" és a "California Gurls", de a lista szinte végtelen. 2011 és 2019 között folyamatosan szerepelt a Forbes legjobban kereső női zenészeket összegző éves rangsorában. Legújabb turnéja, a "The Lifetimes Tour", nemcsak a legnagyobb slágereit idézi fel, hanem lenyűgöző látványvilággal és showelemekkel teszi felejthetetlenné az élményt.

Korábban egyébként Jennifer Lopez is tett egy próbát azzal, hogy a legutóbbi albuma megjelenését követően bejelentett egy, a lemezhez erősen kapcsolódó koncertsorozatot, amit később egy minden slágert felvonultató turnévá alakítottak át - mivel az új szerzemények nem sikerültek túl erősre, így nem is keltek el a jegyek, de lemondani már nem akarták a fellépéseket. Az újabb terv aztán ismét dugába dőlt, és JLo lemondta az egész turnét azzal magyarázva, hogy szeretne inkább a családjára koncentrálni - ami nem meglepő annak tudatában, hogy akkoriban igazolódott be, hogy ismét elválnak Ben Affleckkel. Lopez végül mégiscsak megvalósította a turnét, ami pályafutása legnagyobb slágereire koncentrált. Ennek keretében járt Budapesten is a nyáron, és adott egy teltházas koncertet. Bár Lopez korábban kezdte az ipart, mint Perry, legalább annyi - ha nem több - toplistás dalt tud felmutatni, így kíváncsiak voltunk, vajon Perry 15 év után mit tud nyújtani a hazai közönségnek.

Eredetileg a brit Becky Hill lett volna a koncert előzenekara, de a Live Nation, a rendezvény szervezője, már a délutáni órákban bejelentette, hogy a fellépése elmarad. Az okokat logisztikai nehézségekre hivatkozva magyarázták, míg az énekesnő közösségi médiában közzétett üzenete szerint váratlan problémák léptek fel az utazás során. Valószínű, hogy a frissen bevezetett határregisztrációs rendszer (EES) okozta a fennakadást, amely megnehezíti a brit állampolgárok európai utazásait. Hill csapata azonban azt ígérte, hogy Katy Perry lengyelországi koncertjén már ott lesznek, így a hazai fellépés körüli nehézségek forrása továbbra is rejtélyes.

Becky Hill hiányában nem siették el egy új előzenekar bemutatását, helyette egy zenei vegyesfelvágott töltötte ki a várakozást: hol Billie Eilish dallamai, hol éppen Anyma ritmusai csendültek fel. A közönség pedig meglepően színes volt, a kisiskolás gyerekektől kezdve az idősebb generációig szinte minden korosztály képviselte magát. Ez talán annak is köszönhető, hogy Katy Perry már majd' két évtizede a popzene világának egyik meghatározó alakja. Ugyanakkor a fiatalabb rajongók közül sokan nem a klasszikus Teenage Dream vagy az I Kissed a Girl slágerek révén ismerik őt, hanem inkább a TikTokon népszerű Crush dalon keresztül, amely az új, 143 című albumán található. Ezt az albumot sok kritikával illették, így nem meglepő, hogy Katy nem ezt a művét ünnepelve indult útnak, hanem inkább a zenei repertoárja széles választékából válogatott.

Bevallom, a koncert előtt tudatosan próbáltam elkerülni minden olyan információt, ami a turné részleteivel foglalkozik. Bár néhány pillanatképet még így is elcsíptem, igyekeztem megőrizni a meglepetés varázsát. Csak a setlistet néztem át, hogy a dalokkal képben legyek, és örömmel tapasztaltam, hogy mindegyiket ismerem. Tudtam, hogy Katy Perrynek nem kell szégyenkeznie a tehetsége miatt, így abban szinte biztos voltam, hogy a hangja nem fog csalódást okozni. Azonban nagy kérdés maradt bennem, hogy a látvány világa hogyan fogja elérni azt a szintet, ami elvárható egy ilyen rangú előadótól, és hogy a nyelvi különbségek ellenére mennyire tud majd kapcsolatot teremteni a hazai közönséggel.

Ahogy beléptem a stadionba, azonnal feltűnt, hogy a színpadi elrendezés már előre sejtette, mennyire alaposan megtervezték ezt a turnét. A színpad mögötti kijelző mintha régi tévék darabjaiból állt volna össze, egyfajta mozaikos hatást keltve. Ez a különleges megoldás a koncert során egy hatalmas LED-falként funkcionált, a két oldalán pedig kivetítők hirdették Perry jelenlétét. A legérdekesebb elem azonban a középen elhelyezett, fektetett nyolcas volt, amely a végtelenséget szimbolizálta. Ez a forma számos értelmezést hordozhatott magában: talán az énekesnő végtelen szeretete a rajongók iránt, vagy a zene örökkévalósága is megjelenhetett benne. Az elrendezést tovább gazdagították azzal, hogy a fektetett nyolcas két hurok közötti térbe is befogadhattak rajongókat – 98 és 154 ezer forintos belépőkkel. Bár a színpad jelentősen magasabb volt, mint ők, így a koncert kezdetén kissé bezárva érezhették magukat, de ez a kezdeti feszültség hamar elillant, ahogy a zene életre keltette a stadiont.

Negyed órával a megadott kezdési időpont előtt már szinte roskadozott az MVM Dome a nézők súlya alatt, hiszen körülbelül 16 ezer rajongó gyűlt össze a koncertre. Sokan még flitteres öltözékben érkeztek, így az aréna színes és csillogó látványa már a kezdés előtt magával ragadta az embereket. Perry fellépése előtt a közönséget izgalmas játékokkal szórakoztatták, a képernyőn pedig vicces bajszos férfiakat mutattak be, akik tovább fokozni tudták a hangulatot. Végül, háromnegyed kilenc környékén, egy kis késlekedéssel elindult az élmény, amelyre Perry invitálta a közönséget. A kijelzőn keresztül VR-szemüveget öltöttünk, és egy olyan kalandba csöppentünk, amire senki sem számított. A koncertet különböző szegmensekre osztották, mindegyik egy-egy világot idézett meg egy videojátékban, ahol Perry, a robot formájában, próbálta megoldani a kihívásokat, és folyamatosan szintet lépve haladt a végjáték felé. A koncepció rendkívül kreatív volt, bár a megvalósítás néhol kissé olcsó AI-hatást keltett. A bejátszások néha túlságosan elnyúltak, de Perry gyakori outfitváltásai miatt szükség volt a hosszabb szünetekre.

Perry csapatának látványvilága köré szőtt mesterséges intelligencia nem csupán modernitásának szimbóluma, hanem a jövő felé mutató irányt is jelzi. A futurisztikus atmoszféra megteremtésében a mesterséges intelligencia elengedhetetlen szerepet játszott, de az este folyamán számos más egyedi megoldás is színesítette a show-t. Az előadó színpadra lépése már önmagában is lenyűgöző volt: a fektetett nyolcast megjelenítő színpad közepéből emelkedett ki egy kalitkában, míg energiája az egész koncert alatt megmaradt – noha a közönség egy része ezt nem minden esetben osztotta. A produkció elején a színpad hátsó részén kezdett, táncosokkal együtt, majd fokozatosan haladt előre, maximálisan kihasználva a fektetett nyolcast, amely rengeteg lehetőséget kínált a mozgásra. A setlist is dicséretet érdemel, hiszen minden nagy sláger szerepelt rajta, így a legelkötelezettebb rajongók is elégedetten távozhattak az eseményről.

Perry látszólag kimeríthetetlen energiával tette színesebbé a show-t, és tökéletes példát mutatott arra, hogy az amerikaiak valóban mesterei a szórakoztatásnak. Az énekesnő elképesztő mutatványokkal kápráztatta el a közönséget: hol fejjel lefelé lógva énekelt, hol a levegőbe emelték egy huzallal, hogy körberepüljön a stadionon. Amikor elérte a túlsó végét, szintén fejjel lefelé pörögve tért vissza a színpad közepére. A "Roar" alatt pedig egy hatalmas pillangóra ültetve repkedett a rajongók felett. Azonban annyi vizuális ingert kapott az ember, hogy szinte lehetetlen volt minden részletre odafigyelni; a kisfilmek, amelyek a szegmensek között váltakoztak, Perry szavai, vagy a táncosok mozdulatai mind-mind eltűntek a sokszínű kavalkádban.

És tény és való, az énekesnő rengeteget kommunikált a közönséggel, szinte megállás nélkül. Beszélt például a Firework című dalának a klipjéről, amit Budapesten forgattak, és felszólalt az LGBTQ közösség érdekében, azt hirdetve, mindenkinek jár a szeretet. Sőt, bedobta a gitárpengetőjét a rajongóknak, megszólította őket, elolvasta a feltartott plakátokat és reagált is rájuk. Egy anya-lánya páros például azt írta egy lapra, hogy Perry mutassa meg a fenekét - amit gyakran elkezd rázni a koncerteken -, és meg is tette, majd hozzátette, ő is pont ugyanilyen mentalitású anya. Egy fiatal pár pedig arra kérte, hogy egy gender reveal keretében bontson ki egy borítékot és árulja el nekik, hogy kisfiút vagy kislányt várnak-e. Perry ezt készségesen megtette és látszólag meg is hatotta, hogy rábízták ezt a feladatot.

Szintén kifejezetten kreatív megoldás volt, hogy egy QR-kódot beolvasva mindenki megadhatta, melyik dalt hallaná szívesen az énekesnőtől az este folyamán, és a legtöbb szavazatot kapó számokat előadja. Perry a körülötte lévő nézőket is faggatta arról, mire szavaztak, majd acapellában előadta a Walking on Air néhány sorát. Ám nem ez a dalt nyert, hanem a Legendary Lovers és az Unconditionally, utóbbit a színpadra hívott rajongók társaságában adta elő, akikkel röviden csevegett, majd a dal után egy jobb helyet kínált nekik a stadion különböző pontjain. Eddig talán egy koncerten sem tapasztaltam azt, hogy egy külföldi előadó ennyire a rajongókra helyezné a fókuszt, akik nélkül biztosan nem tartana ott, ahol.

Arra is nagy hangsúlyt fektettek, hogy még azoknak is esélyük legyen közelebbről látni őt, akik nem a színpadhoz közel ültek vagy álltak, hanem a külsőbb szektorokban, ahova szó szerint elreptették az énekesnőt. Az pedig, hogy még a színpadra is felengedte maga mellé a kiválasztott nézőket, a bizalom és a közvetlenség egy olyan formája, amivel nem gyakran találkozni. Perry ugyanis a lelkét is kitette a színpadon, viszonozva azt a támogatást és szeretetet, amit a rajongóktól kap, akiket ezúttal egy olyan utazásra vitte el, amiből mindenki tud útravalóként hazavinni valamit. Ha mást nem, akkor azt mindenképp, hogy a szeretet mindig győz, és a zene segít, ha baj van.

Related posts