A hazai műtárgypiac helyzete aggasztó? Az aukciókon vegyes jelek mutatkoznak.


Veszélyes vizekre sodródott itthon a műtárgypiac. A múlt hét eleji Kieselbach-aukció már jelezte, hogy valami nincs rendben. A folytatásban az látszott, vészhelyzet van. A Bodó Galéria valóban izgalmasnak ígérkező árverésén a felkínált 250 tételből 154 nem kellett senkinek. Ezután következett a Virág Judit Galéria aukciója, ahol, ha halványabb volt is a megszokottnál a csillogás, a galéria sikeresen lavírozott a nehézségek közepette.

Megdöbbentő élmény volt a Bodó Galéria csütörtöki árverése: a szervezők igazán "mérföldkőként" hirdették meg ezt a különleges eseményt, ahol Harasztÿ István (Édeske), a magyar neoavantgárd és kinetikus művészet kiemelkedő alakjának válogatott gyűjteménye került kalapács alá. Ez a gyűjtemény a művész sokoldalú, kísérletező természetének köszönhetően egyedi darabokat tartalmazott, többek között olyan alkotásokat is, amelyeket neves művészek kifejezetten számára készítettek. Ám a rendezvény végkimenetele meglepő volt: a felkínált tételek közel kétharmada (250-ből 154) nem talált gazdára, ami sok kérdést felvetett a művészeti piac jelenlegi állapotával kapcsolatban.

A kortárs magyar művészet jelentős alakjai között említést érdemel Konok Tamás, Hetey Katalin, Gyarmathy Tihamér és Hencze Tamás, akik mind új dimenziókat nyitottak meg az alkotásaikkal. Ezen kívül a nemzetközi színtéren is elismert művészek, mint Nemes Judit és Maurer Dóra, szintén hozzájárultak a művészeti paletta gazdagításához, így a kosár tartalma igazán sokszínűvé vált.

Első pillantásra úgy tűnik, hogy a probléma gyökere a túlárazás lehetett. Talán azonban a jelenlegi gazdasági környezet játszik szerepet, amelyben csak néhányan mernek kockázatot vállalni a kortárs művekbe történő befektetéssel.

Sikertörténetekből nem sok akadt,

Az eladatlan anyagban Hencze Tamás, Konok Tamás, Váli Dezső, Nemes Judit, Bálint Endre munkái vannak, és csak remélni lehet, hogy a fiaskó nem "mérföldkő" a galéria életében.

Szokatlan számú visszavont kép okozott érzékeny veszteségeket a Virág Judit Galéria mostani árverésén is, az eladott portéka jó része kikiáltási árán ragadt, a becsértékektől jócskán elmaradva. Virág Judit ezzel együtt pozitívan értékelte a rendezvényt, a Portfolio.hu-nak azt nyilatkozta:

Az őszi időszak, a forgalomba hozott termékek színvonala, valamint a saját elvárásaim mind hozzájárultak ahhoz, hogy az üzletmenet zökkenőmentesen és sikeresen alakuljon.

A hazai aukciók történetében eddig példa nélküli esemény zajlott le: közvetlenül az esemény előtt, összesen 11 tételt vontak vissza. Bár a visszavont darabok nem számítanak főműveknek, a középmezőnyt képviselő, néhány százezer forintos értékű alkotások között is találkozhatunk fájó hiányokkal, mint például Csók István egyik festménye, vagy Pólya Tibor két műve. Mindezek a Fészek Művészklub gyűjteményéből származnak, és a legértékesebb visszavont alkotás sem más, mint Hincz Gyula dekoratív falikárpitja, amelynek becsült értéke 8-12 millió forint között mozgott. Ezt a művet az aukció zárótételeként, 4,4 millió forintért hirdették meg, nyilvánvalóan azt remélve, hogy méltó leütésre talál.

Az ügylet meghiúsult, és mint Virág Judittól megtudtuk, a galéria azért kényszerült erre a lépésre, mert bár a Fészek Művészklub jelenlegi vezetőségével történt megállapodás jogilag teljesen rendben volt, néhány joghézag, valamint a Fészek felélesztésében reménykedő közösségi megnyilvánulások nyomán úgy döntöttek, nem vállalják az aukcióra már előkészített, restaurált képek piacra dobását.

A Fészekkel való együttműködésünket zökkenőmentesen befejeztük, és a megállapodás részeként anyagi kártalanításunkat is megkaptuk.

„Egyedi megközelítést igényel az ügy háttere” – nyilatkozta Virág Judit.

Így a tervezett 198 helyett végül 187 műtárgy került kalapács alá, és ha figyelmen kívül hagyjuk a Fészek-kollekciót, akkor 83% feletti értékesítési aránnyal dicsekedhet a galéria.

Telt ház volt az árverési teremben, de kiemelkedően sokan licitáltak online is. A rendezvény végét követően tovább folytatódott ezen a platformon az adásvétel, így az addig eladatlan 22 tételből nyolcat azonnal értékesítettek. Anna Margit két alkotása, egy Batthyány Gyula mű, és Aba Novák 18 milliónál indított Igali művésztársasága is elkelt ebben a körben.

A végül gazdátlanul hagyott alkotások között található

Ami az eladott termékeket illeti, a vevők többsége leginkább a kikiáltási ár körüli ajánlatokkal foglalkozott.

Tedd különlegessé a szöveget: Kádár Béla és Scheiber Hugo művei - közülük az utóbbi, a pöttyös blúzban megjelenő hölgy, 3,2 millió forintos áron talált gazdára.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy szép számmal akadtak pozitív meglepetések is. Látványos licitek srófolták, ha ezúttal nem is az egekbe, de nem várt magasságokba jónéhány tétel árát.

Ha Virág Judit, és persze a háttérben Törő András, árverése a téma, akkor a Zsolnay-kínálatot sem lehet szó nélkül hagyni. Ezúttal talán kevesebb törékeny áru volt, de kivéve két mintalapot - amelyek a maguk nevében kuriózumnak számítanak, hiszen ezek a dísztárgyak elkészítéséhez szükséges pontos rajzok, amelyek Zsolnay Vilmos, illetve lányai keze munkáját dicsérik -, minden elkelt. Legmagasabb áron egy fácános virágtartó edény kelt el, amelynek kikiáltási ára 3,2 millió volt, a kalapács 4,8 milliónál koppant.

És végül a legkiemelkedőbb tételek között eladták

Related posts