Felmerül a kérdés, hogy vajon a tanítás miként befolyásolja a gyerekek felfedezési kedvét. Korlátozza-e a struktúrált oktatás a természetes kíváncsiságukat, vagy éppen ellenkezőleg, serkenti a felfedezés iránti vágyat?


Kutatók azt vizsgálták, hogy a felnőttek pedagógiai irányítása és a gyerekek önálló felfedezése hogyan kapcsolódik egymáshoz a tanulási folyamatban.

A gyerekek sokféleképpen ismerkedhetnek meg a világukkal. A felnőttek segíthetnek nekik a tudás átadásában, de a kicsik maguk is felfedezhetik a környezetüket, gazdagítva élményeiket saját tapasztalataikkal. Zsoldos Rebeka Anna és Király Ildikó, az ELTE PPK kutatói, tanulmányuk során azt elemezték, hogyan kapcsolódik egymáshoz a felnőtt által irányított és az önálló tanulási folyamat.

Az irányított, vagy más néven didaktikus tanítás, amely a pedagógiai módszerek egyik alapvető formájának számít, lehetőséget biztosít az ismeretek gyors és hatékony átadására. Azonban korábbi kutatások figyelmeztettek arra, hogy ez a megközelítés, bár eredményes a tudás átadásában, gátolhatja a környezetünkben rejlő, összetett oksági kapcsolatok felfedezését. Ennek következtében egyes szakértők úgy vélik, hogy a tanulás pedagógiai keretek között és az önálló felfedezés, vagyis az exploráció, két ellentétes irányú folyamatot képvisel. Felmerül tehát a kérdés, hogy a hagyományos tanítási módszerek nem csökkentik-e az egyének képességét arra, hogy saját maguk fedezzenek fel alternatív megoldásokat és információkat.

A gyermekek felfedezéses tanulásával foglalkozó kutatások azonban arra mutattak rá, hogy bizonyos helyzetekben a pedagógiai jelzések éppen, hogy elősegítik az önálló információkeresést. Ezekre a helyzetekre - amelyet a szakirodalom irányított felfedezésnek hív - jellemző, hogy a gyermekek lehetőséget kapnak az önálló információkeresésre, a felnőttek pedig csupán megerősítik a gyermekek által produkált "helyes" ismereteket vagy viselkedést, és segítik őket, ha elakadnak. Előfordulhat tehát, hogy a pedagógiai kulcsok által történő tanulás és az önálló tanulás nem feltétlenül állnak ellentétben, hanem kiegészíthetik egymást.

Related posts