Új, modern kukásautók kerülnek tesztelésre hazánk területén.

Magyarországon elindul egy nagyszabású tesztprogram az elektromos kukásautókra. Az első prototípusokat már átadták két vidéki nagyvárosban, ahol a jövő zöld megoldásait próbálják ki.
Bár az elektromos hajtáslánc előnyei tökéletesen kihasználhatók lennének a hulladékszállító teherautók terén, hazánkban egyelőre ez még gyerekcipőben jár. Egy grandiózus tesztprojekt révén azonban mindez jelentősen megváltozhat a jövőben. Kedden két-két elektromos kukásautót adtak át Nyíregyházán és Debrecenben, amelyek immáron nem elektromossá átalakított kukásautók, hanem már eleve akkumulátor-elektromos hajtásrendszerrel gördültek le a gyártószalagról Franciaországban.
Nyíregyháza volt az első állomás a gépjárművek átadásának sorában. "A szemétszállító járműveink károsanyag-kibocsátása gyakorlatilag a nullához közelít. Az első lépésként két új járművet állítunk forgalomba, de bízunk benne, hogy az év végéig a harmadik is megérkezik. Néhány évvel ezelőtt a CNG-buszok bevezetésével már jelentős lépéseket tettünk a szennyezés csökkentése érdekében, és büszkén mondhatjuk, hogy ezek a korszerű járművek a régi dízel buszokhoz képest sokkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. Nagy öröm számunkra, hogy a nyíregyházi lakosok nyitottak a környezetbarát megoldásokra, és értékelik az elmúlt években elért eredményeinket" – emelte ki dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere.
A projekt a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai irányítása alatt valósul meg. "Számunkra két szempontból kiemelkedően fontos ez a kezdeményezés. Egyrészt célunk, hogy a zöld mobilitás üzenetét minél szélesebb körben eljuttassuk a lakosság és a vállalatok felé. Másrészt, Magyarországon még nem zajlott olyan teszt, amely alternatív hajtású hulladékgyűjtő járművekkel foglalkozna. A projekt keretében összesen 5+2 elektromos kukásautó beszerzésére kerül sor. A járművek egyéves tesztidőszakban fognak működni három különböző helyszínen. Ezt követően értékelni tudjuk, hogy ezek a gépjárművek mennyire alkalmasak a rendszeres használatra Magyarországon, és hogy pontosan milyen hulladékgyűjtési feladatokhoz illeszkednek" - hangsúlyozta Kövecses Péter, a HUMDA hulladékgazdálkodási szakértője.
"Igazán hálás vagyok a bizalomért, és elkötelezettek vagyunk annak megélésében. Különösen fontos számomra, hogy megosszam, nemrégiben szerveztünk egy gyárlátogatást a projekt résztvevői számára. Ennek keretében ellátogattunk egy hulladékkezelő vállalatba, ahol már több mint kétszáz elektromos hulladékszállító jármű működik. Ez a példa mindannyiunk számára elérhető és inspiráló. Szeretném biztosítani mindenkit, hogy a teszt sikerének érdekében maximálisan együttműködünk a szervizhálózatunkon keresztül" – emelte ki Szabó Béla, a Renault Trucks Magyarország elektromobilitásért és termékminőségért felelős szakértője.
Az átadó ünnepségen egy kéttengelyes, 18 tonnás Renault D Wide E-Tech, valamint egy 26 tonnás, háromtengelyes Renault D Wide E-Tech típusú hulladékszállító volt látható. Közös jellemzőjük, hogy 200 - 375 kWh kapacitású akkumulátor-csomagokkal szerelik őket. A nikkel-magán-kobalt (NMC) kémiájú akkumulátorok a német Akasoltól érkeznek, amely a dél-koreai Samsung celláit építi be az energiatároló egységekbe. A 600 V-os üzemi feszültségű akkumulátorok töltésére 22 kW-os fedélzeti töltő áll rendelkezésre, de akár 150 kW-os maximális teljesítménnyel is fel lehet őket tölteni. Ebben az esetben a folyamat mindössze alig két órát vesz igénybe (négy darab akkumulátor-csomag esetén).
A Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft. mindkét modellváltozathoz készítette el a felépítményt, amely 16 és 20 köbméteres hulladékgyűjtő tartályokkal van felszerelve. Érdemes hangsúlyozni, hogy a projekt keretében sikerült beszerezni a bevált, sorozatgyártású elektromos teherautókat, mint például a D Wide E-Tech, amely már öt éve elérhető a piacon. Eddig több mint kétezer példányt adtak át belőle, ami jól tükrözi a modell népszerűségét. A Renault D Wide E-Tech nem új név Magyarországon, hiszen a Waberer's korábban már alkalmazta ezt a típust, azonban a hulladékgyűjtő felépítménnyel rendelkező változatok most először érkeztek az országba.
Debrecen szívében, a gyönyörű Nagyerdőben a sajtó munkatársait egy különleges esemény várta: egy 18 tonnás D Wide E-Tech és egy 26 tonnás D Wide E-Tech. Ezek a lenyűgöző járművek már gőzerővel készültek a közelgő Campus Fesztiválra, remek lehetőséget biztosítva a látogatóknak, hogy közelebbről megismerjék őket.
"Ma egy újabb fontos lépést teszünk a fenntartható és zöld mobilitás irányába. A HUMDA kiváló partnerünk ebben a törekvésben, hiszen számos mintaprojektet valósítottunk meg közösen, és a jövőben is szeretnénk együtt dolgozni, hogy tapasztalatainkat beépíthessük városunk életébe. Debrecen számára a zöld mobilitás kiemelt prioritás; stratégiánk részeként törekszünk arra, hogy a város üzemeltetésében is megjelenjenek a környezetbarát hajtásláncok. Zöld kódexünkben 50 konkrét intézkedés található, amelyek célja, hogy elősegítsük ezeket a törekvéseket" - fogalmazott Balázs Ákos, Debrecen alpolgármestere.
Hajdú-Bihar Vármegye székhelyén, valamint Nyíregyházán is még legalább egy-egy 18 tonnás, kéttengelyes D Wide E-Tech kukásautó állhat forgalomba az év végéig. Emellett Pakson is megjelenhet az idei esztendőben a típus. Ezzel összesen három városban mehet végbe az elektromos kukásautók tartós tesztelése. Mit érzékelhetnek a helyiek mindebből? Nos, annyit bizonyosan, hogy ezek a járművek csendesen, károsanyag-kibocsátás nélkül végzik dolgukat. Mivel egy feltöltéssel legalább 250 kilométert képesek megtenni, ezért várhatóan képesek lesznek ugyanazokon az útvonalakon hulladékgyűjtés végezni, mint dízeles társaik.
A Debrecenbe és Nyíregyházára érkező három-három elektromos kukásautó beszerzése 720-720 millió forintba kerül. Ezt az összeget teljes mértékben az Energiaügyi Minisztérium finanszírozza, mint támogatást az érintett felek számára.