A Ford kölni gyárát sötét felhők borítják, hiszen tömeges elbocsátásokra készülnek, ami több ezer munkavállaló jövőjét teszi bizonytalanná.

Jelenleg súlyos kihívásokkal küzd a Ford németországi emblémájának tekintett kölni gyára. A több mint 11 ezer dolgozót foglalkoztató létesítményben akár 2900 munkakör is veszélybe kerülhet, mivel a vállalat nem tudta kellő időben végrehajtani az elektromos autókra való áttérést, ráadásul az új modellek piacra dobása sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - számol be róla a Deutsche Welle.
Május 14-én több mint tízezer munkás döntött úgy, hogy felfüggeszti a munkát egy figyelmeztető sztrájk keretében. A demonstráció célja az volt, hogy rávilágítsanak a jövőjüket fenyegető bizonytalanságokra, különös figyelmet fordítva arra, hogy a vállalat felmondta a 2006-os megállapodást, amely biztosította, hogy 2032-ig nem lesznek csoportos elbocsátások a gyár területén.
A Ford jelenleg két elektromos modellt, az Explorer EV-t és a Capri EV-t gyártja Kölnben, de ezek iránt egyelőre mérsékelt a kereslet. A modellek nem is saját fejlesztésű platformra, hanem a Volkswagen MEB-rendszerére épülnek. A szakértők szerint a Ford ezzel stratégiai hátrányba került, különösen a gyorsan változó európai piacon, ahol a kínai gyártók egyre inkább teret tudnak nyerni.
A gazdasági helyzet jelenleg nem kedvez az autóiparnak. Németország már második éve recessziós időszakot él át, és mivel az európai piacon minden ötödik új autó német eredetű, a kereslet visszaesése az egész szektort érinti. Ráadásul az amerikai-európai kereskedelmi feszültségek és az Egyesült Államokból érkező vámfenyegetések tovább növelik a gyártókra nehezedő nyomást.
A szakszervezetek szerepe napjainkban egyre jelentősebbé válik. Az IG Metall célja, hogy bár nem tudja megőrizni minden munkahelyet, legalább igazságos kompenzációt és átképzési lehetőségeket biztosítson azok számára, akiknek el kell hagyniuk pozíciójukat. David Lüdtke, a Fordnál dolgozó érdekképviselő, hangsúlyozta, hogy a sztrájk jelentős hatással volt a vállalat vezetésére, és a jövőbeni tárgyalások már el is indultak. Kiemelte, hogy ha a körülmények úgy kívánják, újabb demonstrációk is várhatóak.
A Ford eddig körülbelül 2 milliárd eurót fektetett a kölni gyár elektromos átállásába, azonban a befektetés megtérülése kétséges. Ferdinand Dudenhöffer, a neves autóipari elemző, úgy véli, hogy a Ford nem elég nagy szereplő az európai piacon ahhoz, hogy a jelenlegi struktúrában hosszú távon fenntartható nyereséget érjen el.
A kölni gyár, amely egykor a stabilitás megtestesítője volt, most a folyamatosan változó iparági táj egyik legnagyobb áldozataként tűnhet fel. Az elkövetkező hetek kulcsfontosságúak lesznek, hiszen ekkor derülhet ki, milyen sors vár a Ford kölni üzemére és az ott dolgozó több ezer munkavállalóra.