Piastri és az F1 nyári éllovasai: Ki emelkedett a csúcsra, és kik szenvedtek kudarcot? | M4 Sport


Ha létezne, Oscar Piastrinak járna a "nyári szünet bajnoka" cím az F1-ben. De mit mond a múlt, mennyire lehetnek jók a kilátásai a tényleges koronára? Egy biztos: jobbnak kell lennie a menedzserénél...

Oscar Piastri kilenc pontos előnnyel zárta a bajnoki éllovasként a Forma-1 nyári szünetét, ami figyelemre méltó különbség a versenytárs, Lando Norris előtt. A küzdelem folytatása izgalmas fordulatokat ígér, hiszen a versenyek során bármi megtörténhet. Az viszont biztos, hogy ha valaki a tabella élén áll ilyenkor, az nem lehet rossz jel a jövőbeli teljesítmény szempontjából.

A Forma-1 világában 2009-ben lépett életbe a kötelező augusztusi gyárleállás, amely azóta számos izgalmas fordulatot hozott. Az eddigi tapasztalatok alapján a 15 alkalomból 9 esetben az élen pihenő pilóta végül az év végén világbajnoki címet ünnepelhetett. Bár a statisztikák biztatóak, a történelem már megmutatta, hogy semmi sem garantált a versenyzés dinamikus világában.

Legutóbb 2021 végén történt olyan fordulat, ami a szünet előtti helyzetet megváltoztatta. Akkor Lewis Hamilton 8 pontos előnnyel állt Max Verstappen előtt, de a holland pilóta az utolsó verseny utolsó körében végül sikeresen megfordította a helyzetet, így a végső győzelmet a saját javára döntötte el.

Korábban egy másik ausztrál versenyző is a bajnoki éllovasok között szerepelt a szünet alatt, de végül nem sikerült megvalósítania álmát, és nem nyerte el a bajnoki címet.

Piastri menedzsere, Mark Webber 2010-ben a Red Bull versenyzőjeként szintén többek között a saját csapattársával, Sebastian Vettellel vívott a végső győzelemért. Akkor a szünetben 161 ponttal vezette a tabellát a 157 pontos Lewis Hamilton (McLaren) előtt, míg csapattársa, Sebastian Vettel 151 ponttal volt harmadik. A különbség tehát csak egy ponttal volt nagyobb a csapattársak között, mint most a mclareneseknél.

Fontos eltérés, hogy abban az évben négy versenyző is matematikai eséllyel pályázott a bajnoki címre a szezonzáró versenyen. Webber végül a harmadik pozícióban fejezte be az évet, Vettel és a ferraris Fernando Alonso mögött.

Azóta, a korábban említett 2021-es idényig, még négy alkalommal tapasztalhattunk izgalmas fordulatokat a bajnokság menetében a nyári szünetet követően.

2012-ben Fernando Alonso vezette a bajnoki tabellát, de végül a címét egy meglepetés fordulat következtében elveszítette. A szünetben 42 pontos hátrányban lévő Sebastian Vettel, aki akkor a harmadik helyen állt, végül megfordította a versenyt. A végső küzdelem során mindössze 3 pont választotta el őket egymástól.

2014-ben Nico Rosberg 11 pontos előnyben volt csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben, ám Abu-Dzabiban a brit lett a bajnok.

2016-ban a szünetben Hamilton 19 pontos előnnyel bírt, de Rosbergnek végül sikerült megfordítania a helyzetet, így ő emelhette fel a bajnoki trófeát az év végén.

2017-ben Sebastian Vettel a Ferrarival vezette a tabellát a Magyar Nagydíj után. Hamilton hátránya 14 pont volt, amit a brit viszonylag hamar meg tudott fordítani, hogy aztán versenyekkel a vége előtt bebiztosítsa a bajnoki címét.

A korábbi évek általában egyértelmű dominanciát mutattak a bajnokságban, de 2020 különös helyzetet teremtett. A koronavírus-járvány következtében a szezon késlekedéssel indult, és emiatt a megszokott nyári szünet sem valósulhatott meg.

Related posts