Kisvállalkozóként szeretnéd megtudni, hogy ismét áfamentes lehetsz? Itt van néhány lépés, amit érdemes követned!


Megérkezett az adószakmai iránymutatás, amely részletesen tartalmazza, mit tehetnek azok, akik január 1-jétől visszamenőleg alanyi áfamentességet kívánnak igényelni. Az adminisztrációs folyamatok nem az adóhatósággal való kapcsolatban jelentenek nehézséget, hanem inkább a már kiállított áfás számlák körüli kérdések vethetnek fel komolyabb problémákat. A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete figyelmeztet, hogy egyes vállalkozók hátrányos helyzetbe kerülhetnek a visszamenőleges jogalkotás következményeként.

A vasárnapi hatályba lépést követően, három és fél nappal később, szerdán kora délután a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közzétette azokat a fontos lépéseket, amelyeket az újra alanyi áfamentességet igénylő kisvállalkozásoknak követniük kell. Ahogy arról lapunk elsőként beszámolt, a kormány szombat este jelentette be azt a rendeletet, amely alapján az alanyi áfamentesség értékhatárát január 1-jétől visszamenőlegesen 12 millió forintról 18 millió forintra emelik. Ez a lehetőség azok számára is nyitva áll, akik esetében az értékhatár túllépése után még nem telt el a két év.

Az alanyi mentes körbe történő visszajelentkezés viszonylag egyszerű adminisztrációs lépés, a NAV az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazást (ONYA) ajánlja, de megjegyzik, az a NAV által a gazdálkodási formára rendszeresített adat- és változásbejelentő nyomtatványon is teljesíthető. Ez adószámos magánszemélyek esetén a 25T101, egyéni vállalkozók esetén a 25T101E, cégbejegyzésre kötelezettek számára pedig a 25T201T jelű nyomtatvány.

A NAV hangsúlyozza, hogy a bejelentést visszamenőlegesen, egészen 2025. február 28-ig lehet benyújtani.

A helyzet bonyolultságát az adja, hogy azok a vállalkozók, akik a korábbi 12 millió forintos értékhatárt túllépve áfakörös státuszt kaptak, januárban már a forgalmi adóval növelt összegeket tüntettek fel a számláikon és nyugtáikon. Most azonban, a vállalkozói státusz változása miatt, ezeket a számlákat módosítaniuk kell. A NAV tájékoztatása szerint "az alanyi adómentes státuszra való áttérés miatt ezeket a számlákat újra kell állítani, de ezúttal áfa felszámítása nélkül." Emellett hangsúlyozzák, hogy a módosított számlákat a vállalkozóknak el kell juttatniuk partnereiknek is.

A fő szabály értelmében ez azt jelenti, hogy azokat a számlákat, amelyeket az adózó 0, 5, 18 vagy 27 százalékos áfa mértékével állított ki, szükséges módosítani. Ennek során...

Az alanyi adómentesség megválasztását követően, vagyis az alanyi adómentes nyilatkozat benyújtásától számítva, "észszerű időn belül" kell eljárni, ami az adóhatóság információi szerint nyolc napot ölel fel.

A számlaadat-szolgáltatás teljesítése elengedhetetlen. A NAV tájékoztatója szerint a nyomtatványok, pénztárgépek vagy számítógépek által kiállított nyugták módosítása nem szükséges. Ezen nyugtákkal támogatott termékértékesítések és szolgáltatások esetében az adó megállapítása, bevallása és megfizetése nem kötelező.

A NAV arra is kitér, hogy ha valaki azt követően él visszamenőlegesen alanyi adómentes választási jogával, hogy már teljesítette áfabevallási kötelezettségét, akkor a számlák helyesbítése mellett a módosító számla vevőnek történt megküldésének hónapjában fizetendő adót csökkentő tételként kell, hogy figyelembe vegye. Ez akkor fordulhat elő, ha valaki a január hónapról február 20-án már áfabevallást nyújtott be, és ezt követően (értelemszerűen február 28-áig) dönt úgy, kéri alanyi mentes státuszának megállapítását.

Related posts