Felfedeztünk egy különleges, gyönyörű állapotban lévő használt Volkswagen Bogarat itthon!
A veteránautózás nem csupán költséges időtöltés, hanem egy igazi szenvedély, amely rengeteg munkát igényel, de cserébe hatalmas örömöket kínál. Az egyik legikonikusabb darab ebben a világban a Volkswagen Bogár, amely a maga 1969-es ezerkettes verziójával igazi gyöngyszem a gyűjtők körében. E cikk keretein belül felfedezzük ennek a klasszikus járműnek a varázsát és azt, hogy miért érdemes beleszeretni a múlt autóiba.
Bár az autózás történetében számos szeretetreméltó járművet találunk, a Volkswagen Bogár esetében nehéz azt állítani, hogy valóban kiemelkedő autó lett volna. Mégis, a kiváló minősége, megbízhatósága és megfizethetősége, párosulva a klasszikus dizájnnal és a jellegzetes motorhanggal, idővel legendás státuszt biztosított számára. A Bogár nem csupán egy közlekedési eszköz, hanem egy kulturális ikon, amely számos generáció szívébe belopta magát.
Autótechnikai szempontból a Bogár egy igazi időutazó, amely a középkori konstrukciók varázsát hordozza magában, hiszen tervezése még a második világháború előtti időszakra nyúlik vissza. Hasonlóan a Citroën 2CV-hez, vagyis a Kacsához, amely szintén a régmúlt autógyártás szülötte. A Bogár egy archaikus jármű, ha összevetjük a Renault 4-gyel, vagy a sokkal kompaktabb és fürgébb Morris Mini-vel, amikhez hasonlóan a saját karakterét is meg kell találni. Ezen a háttérben a Mercedes 190 szinte az űrkorszak csodájának tűnik, mégis Berecz Róbert szívét egy meseszép W201 eladása után a bogárhátú Volkswagen iránti vágy fűtötte.
Robi régóta nézegette a Bogarakat és szeretett volna másik youngtimert a 190 után, mégis csupán két százalék esélyt adott rá, hogy megveszi ezt az autót, amikor elment megnézni. De, ahogy ő fogalmaz, nem leskelődni jár kocsinézőbe, ezért elvitte az árát, beleszeretett és meg is vette az 1969-es, Magyarországra 1994-ben behozott 1200-as Volkswagent.
Idén tavasszal egy különleges élmény várta, hiszen hozzájutott egy lassan 14 éve felújított autóhoz, amelyet akkoriban alaposan átalakítottak. A felújítás során a szakemberek levették a karosszériát az alvázról és kiszerelték a motort, hogy teljes mértékben megújítsák a járművet. A munkát egy tapasztalt szakember végezte, aki jól ismeri a léghűtéses Volkswageneket, így a bő egy évtizeddel ezelőtti felújítás során a karosszéria, a belső tér és az alváz máig kiváló állapotban maradt. A motor szépen működött, a váltó sem mutatott problémát, de a hosszú állás és a ritka használat sajnos nem múlt el nyomtalanul, apróbb nyomokat hagyva az autón.
Eleinte az autó váratlanul, szinte robbanásszerűen állt meg időnként. Robi öt olyan alkalomra emlékszik, amikor az autója lerobbant, és ezek során a gyertyakábelek, az osztófedél és a gyújtógyertyák cseréje segített neki a problémák megoldásában. Egy különösen emlékezetes esetben az üzemanyagpumpa cseréje hozta vissza az életet az autóba, így végül sikerült eljuttatnia azt az otthoni garázsáig.
Nyáron a Bogár esetében előfordulhat, hogy a karburátorban a hőség hatására gőz képződik az üzemanyagból. Amíg a rendszer vissza nem hűl, a benzin nem tud eljutni az égésterekhez. Ez a jelenség emlékeztet a körlámpás Zsigulira, amelyet Berecz Róbert kisfiúként az édesapjától tanult meg vezetni a csendes nógrádi földutakon.
A műszaki felújítás mellett az autó külső megjelenése is jelentős átalakuláson ment keresztül. Robi teljesen új lökhárítót szerelt fel, és modern fényszórókat integrált, amelyek nemcsak funkcionálisak, hanem a dizájnt is feldobják. Az autó világosszürke fényezését csodásan felpolírozta, majd egy tartós kerámia védőbevonattal látta el, így a felület nemcsak szép, hanem ellenálló is lett. A csúcspontot a Herbie, a híres VW Bogarat idéző matricázás adta meg, amely még inkább fokozta az autó vonzerejét, és megnövelte a tetszési indexét.
A váltások zökkenőmentesen zajlanak, hiszen a sebességváltó szinkronizálatlan verziója már 1952 óta a múlté. Amikor 1969-ben ez a Bogár megjelent, a madzagos fék csupán egy régi emlék volt; a Volkswagen már régóta elhagyta a bovdennel működtetett fékdobokat, és a modellek többsége esetében ez 1962-től kezdődően így volt.
A gurulás élménye közben a léghűtéses bokszermotor egy olyan varázslatos atmoszférát teremt, ami párját ritkítja. Zökkenőmentesen működik, simán emelkedik a fordulatszáma, és a hangja igazi egyedi dallam. A hűtőventilátor által keltett jellegzetes zúgás nem csupán a teljesítményt szolgálja, hanem egyfajta zenei aláfestést is ad a motorozás élményéhez. Ez a jelenség még inkább alátámasztja a léghűtés előnyeit, hiszen a klasszikus mondás szerint: "A levegő nem fagy meg, és nem forr fel", ellentétben a hűtőfolyadékkal. Ily módon a léghűtés nemcsak praktikus, hanem egyben különleges karaktert is kölcsönöz a motorunknak.
Valóban, ezek a megállapítások helytállóak, de érdemes megemlíteni, hogy a léghűtés támogatói gyakran figyelmen kívül hagyják, hogy a levegő fűtési hatékonysága gyengébb, ami télen igencsak kellemetlen élményt nyújt. Ráadásul a léghűtés nem képes olyan kiemelkedő fajlagos teljesítmény és alacsony károsanyag-kibocsátás elérésére, mint a folyadékhűtés. Ezen okok miatt a Porsche 911 esetében is váltottak a 996-os modellnél a léghűtésről a folyadékhűtésre.
Az autó használati értékét jelentősen növeli a 12 voltos elektromos rendszer, amely 1967-től váltotta fel a korábbi 6 voltost. A Bogár folyamatos fejlesztése és finomítása a hátsó szélvédőn is nyomot hagyott, ami jól mutatja a modell evolúcióját.
1953-ig a Volkswagen Bogarakban kettéosztott hátsó üveg volt, mert a hajlított üveg előállítása jóval többe került, mint a szögben összepasszított két síküveg.
Aztán jött az osztatlan kis oválablak, itt pedig a nagyobb hátsó szélvédő javítja a kilátást a vezetőnek. Na meg a szerencsés gyermeknek, aki az utastér felől elérhető és egészen öblös kiegészítő hátsó csomagtérben utazhat. Persze csak magánúton, mert a csomagtérben tilos a személyszállítás.
Tavasz óta a kedvenc autóm körülbelül 3500 kilométert rótt, amely során volt fagyizás a közeli szomszédban és részt vettem egy Bogár-találkozón messze a nógrádi bázistól. Az ország felfedezése közben egyértelműen feltűntek a motor, a fékek és a futómű határai.
Az olcsó népautó nem a sebességről híres, és a VW Bogár esetében ez különösen igaz, hiszen ebben a modellben még a torziós rugós első futómű található, nem pedig a később elterjedt MacPherson-konstrukció. Az autó leginkább 80 km/h sebességnél érzi magát otthonosan, míg 90 km/h fölé gazdája nem igazán hajszolja. Pedig az első KdF-Wagennek már sikerült belépnie a mámorító háromjegyű sebességtartományba. A Bogár őse pedig 24 lóerővel büszkélkedve 100 km/órás végsebességet tudott elérni.
A négyhengeres bokszermotor fogyasztása jóval 10 liter alatt marad, de Berecz Róbert nem méri pontosan, hogy mennyit is használ. A tank mindig ólompótlóval dúsított 100-as benzinnel van feltöltve, hogy elkerüljük az üzemanyag szétesését, és minimalizáljuk a biokomponensek, például az etanol jelenlétét az üzemanyag-ellátásban. A Spritmonitor.de adatai szerint a 1200-as, 34 lóerős Volkswagen Käferek átlagos fogyasztása 8,3 liter 100 kilométerre, ami teljesen reális az autó forgalmi engedélye alapján, hiszen az autó súlya 810 kilogramm.
Akárcsak a felkent Ikarus-rajongók között, a Bogár-találkozókon is megjelennek olyan "szakértők", akik kéretlenül osztják meg véleményüket a jármű nem eredeti lökhárítójáról vagy a nem korhű részletekről. Robi jól tudja, mi nem illik a konkrét évjárathoz, de végül is ez az autó 55 évet élt túl Közép-Európa forgatagában. El szokta mondani a mindentudóknak, hogy ne merüljenek bele az eredetiség kérdésébe, mert ezzel csak elrontják egymás örömét. Ez az ő autója, az ő ízlése szerint formálódott, és ezt a Volkswagen Bogarat éppen így, ebben a formájában szereti.
Nem csupán róla van szó. Fantasztikus élmény volt egy kört tenni az autóval; lenyűgöző volt látni, hányan integetnek, mennyire tetszik nekik az autó, és milyen sokan mutatják ki elismerésüket. Meglepő volt tapasztalni, hogy mennyien keresnek beszélgetést az autó gazdájával, amikor megállunk.
A matricákkal díszített bogárhátú autó varázslatos hatást gyakorol, és az emberek egyértelműen imádják. A közönségsiker folyamatos, a más autókban ülők integetnek, megálláskor pedig sokan fényképeznek. Amikor ez az autó megérkezik, azonnal odasietnek az emberek. Belőle nézve mindig az ország barátságosabb, szebb oldalát fedezheted fel.
Nem sokkal a fotózás után készült el az autó végleges rendszáma, amely a VW-OB-053-ra hallgat. Miután több változatot is megfontoltak, végül ezt az egyedi rendszámot választották. A VW-betűt a Volkswagen emblémája képviseli, amelyet a gyártás helyszínének, Wolfsburg városának német rendszámjele (WOB) követ, mindez pedig Herbie rajtszáma előtt áll.
Ebben a kombinációban az is jó, hogy az első hagyományos és a hátsó négyzet alakú rendszámtáblával egyformán jól működik.
A Bogárba való beleszeretés szinte gyerekjáték. Formája és hangulata már önmagában is vonzó, de a tervezésének köszönhetően elkerülhetjük a frusztráló élményeket, amelyeket a bonyolultabb, nehezen szervizelhető, vagy éppen a megbízhatatlan alkatrészellátással rendelkező, esetleg már újkorukban is problémás régi autók okozhatnak.
Derűjével, viszonylag könnyen javítható és nagyon átgondolt technikájával, mérsékelt fogyasztásával és a négy embernek is elég tágas utastérrel a Bogár ideális youngtimer, pláne, ha családdal, barátokkal élveznéd az öreg autók örömeit.
Amennyiben a Bogár autó elnyerte a tetszésedet, érdemes tudni, hogy a HaHun platformján a cikk írása során körülbelül 30 különféle példány érhető el, amelyek ára 1,1 és 16,5 millió Ft között mozog. A hirdetések között találhatóak évtizedek óta álló darabok, vadonatúj vászontetős kabriók, valamint OT-rendszámos különlegességek is.
Közös vonásuk, hogy ezeket az összegeket nehéz bármihez is mérni, még akkor is, ha a veterán autókhoz viszonyítva számos hirdetés található.
Van, aki megálmodta, hogy az autója ennyit meg annyit ér és akkor sem tér jobb belátásra, ha ezt egyetlen fizetőképes érdeklődő sem osztja vele. Más a felújítás költségét szerezné viszontlátni, megint más az idős tulajtól vagy az örökösöktől bagóért elvitt Bogárral kupeckedik és próbál nagyot fogni rajta.
Van, aki felteszi, hátha elviszik annyiért, amennyiért ő szeretne kiszállni belőle, megint más a család nyomásra hirdeti meg, de irreális árat szab, hogy széttárhassa a kezét: ő próbálja eladni, csak még nem jött meg a vevő sokmilliós Bogárért. És olyan is akadhat, akinek a kiírt összegnél sokkal kevesebb is elég, ha valaki a féltető alól végre elpucolja azt a bontásra érdemes romot, aminek az életre keltésére egyre kevesebb az esély.
Jelenleg lehetőség van arra, hogy ésszerű áron beszerezhessünk egy megbízható autót, csupán alaposan körbe kell nézni. Érdemes távolabbra is elutazni az ideális példányért, hiszen a Volkswagen Bogár népszerűsége miatt egy jól karbantartott darab igazán értékes befektetésnek számíthat. A Volkswagen Käfer nem csupán egy autó, hanem egy igazi legenda, amelynek szemlélése, használata, javítása és ápolása igazi örömforrás. Erre kiváló példa Berecz Róbert Bogara, amely a klasszikus autók iránti szenvedély és elkötelezettség megtestesítője.