Több hónapja várakoznak a lakosok, mivel a MOHU nem juttatta el a szemétszállítási számlákat számos magyar településre.


Isaszeg lakóit aggasztó érzés kerítette hatalmába, mivel a MOHU már hónapok óta nem küldte ki a szemétszállításért járó negyedéves számlákat. A szolgáltatás ugyan zavartalanul működik, de a helyiek joggal tartanak attól, hogy karácsony előtt egyszerre érkeznek majd meg a hátralékos díjak, ami sok család számára komoly anyagi terhet jelenthet. A cég technikai problémákra hivatkozva magyarázta a késlekedést, ugyanakkor megnyugtatóan közölte, hogy az elmaradt számlák nem egy összegben, hanem havi részletekben fognak megérkezni. Eközben kiderült, hogy Isaszeg mellett más településeken is hasonló aggodalmakkal küzdenek a lakosok a megérkezni nem akaró számlák miatt.

Az isaszegi lakók tapasztalatai alapján vannak, akik januárban, míg mások februárban kapták meg utoljára a negyedéves hulladékszállítási számlájukat. Azóta azonban nem érkezett újabb számla. Van olyan helyi lakos is, aki 2025-ben eddig még egyáltalán nem kapott számlát a szolgáltatótól.

Egy helyi lakó május hónapban érdeklődött a cégnél a számlák érkezéséről. A válaszban azt közölték vele, hogy technikai problémák miatt a csekkeket csak júliusban tudják postázni. Azóta azonban a számla még mindig nem érkezett meg.

A szemetet a cég megfelelően elszállítja, így nem a szolgáltatás minősége okoz problémát. A lakókat az aggasztja, hogy a felhalmozott hónapok díját egyszerre, egy nagy összegben kell majd kiegyenlíteniük, ami különösen a karácsony előtti időszakban jelenthet megterhelést a háztartási költségvetéseknek.

Mi sem kaptunk számlát január óta. Azt kérte tőlünk a cég, hogy várjunk türelemmel, mert majd küldeni fogják. Mi várunk, addig pedig elrakjuk a perselybe az összeget, hogy ne a karácsonyi ajándék múljon rajta

- fogalmazta meg egy isaszegi hölgy.

Az általunk rendelkezésre álló információk alapján a probléma kizárólag Isaszegre vonatkozik. A szomszédos települések, például Gödöllő és Dány esetében a MOHU által kiküldött számlák minden rendben zajlottak, és ott nem tapasztaltak hasonló nehézségeket.

Nem baj. Jön majd a mikulás hozza a számlákat, csak győzzük kifizetni

- Osztotta meg véleményét a helyzetről egy másik helybéli.

A MOHU (Magyar Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség) 2023. július 1-től koncessziós jogon, 35 évre vette át az ország teljes hulladékgazdálkodási rendszerét. A MOL leányvállalataként működő társaság létrehozása mögött elsősorban európai uniós kötelezettségek állnak.

Az Európai Unió kijelölte Magyarország számára, hogy 2040-re a települési hulladék újrahasznosításának aránya elérje a 65%-ot, miközben a lerakásra szánt hulladék mennyisége maximum 10%-ra korlátozódik. Továbbá, 2025-re már 50%-os újrahasznosítási célkitűzést is teljesíteni kellene. Ha ezek a célok nem valósulnak meg, az EU szankciókat alkalmazhat, amelyek nem közvetlenül a magyar államot érintik, hanem a koncessziót birtokló MOHU-t sújtják.

A korábbi rendszerben az önkormányzatok látták el a hulladékgazdálkodási feladatokat, azonban ez a széttagolt struktúra nem volt alkalmas az uniós követelmények teljesítésére. Az új, központosított rendszer célja, hogy egységes szabályok szerint, hatékonyabban történjen a hulladék gyűjtése, szállítása és újrahasznosítása.

A MOHU nem maga szállítja a szemetet, hanem a korábbi közszolgáltatók és magáncégek váltak az alvállalkozóivá. A társaság koordinálja és ellenőrzi a szolgáltatást, míg a tényleges munkát - a kukák ürítését, a hulladék elszállítását - ugyanazok a vállalatok végzik, mint korábban, de bizonyos feladatok, mint például a számlák kiküldése a MOHU-hoz került.

A rendszer átállása azonban nem ment zökkenőmentesen. Az új informatikai rendszerek beüzemelése, az adatátadás különböző szereplők között, valamint az új számlázási folyamatok kialakítása sok helyen okozott kezdeti nehézségeket. Pethő Zsolt, a MOHU vezérigazgatója 2023 júliusában elismerte, hogy az új informatikai rendszerrel akadozások fordultak elő, és idő kellett a kezdeti problémák kijavítására.

Az isaszegi eset kapcsán is hasonló helyzetről van szó.

Bár a MOHU már 2023 óta az ország egész területén aktívan működik, Isaszegen csupán 2025. január 1-jétől kezdte meg a hulladékgazdálkodási szolgáltatások koordinálását a MOHU Budapest nevű regionális egység. Ezt az információt egy helyi érdeklődőnek küldött válaszukból tudhattuk meg.

A MOHU Budapest a szolgáltatások nyilvántartását a VERTIKAL Group Nyrt. által rendelkezésre bocsátott adatokra alapozza. Elméletileg a számlázási adatok negyedévente, utólagosan kerülnek átadásra a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek, amely felelős a számlák kiállításáért és kiküldéséért.

A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. hivatalos nyilatkozatában elismerte a felmerült problémát.

A szolgáltatóváltás folyamán technikai problémák következtében az adatok nem lettek zökkenőmentesen átadva a MOHU számára.

- válaszolta a vállalat az Indexnek.

A cég képviselői tájékoztatták a lakosságot, hogy aktívan dolgoznak a problémák megoldásán, és már jelentős előrelépéseket tettek a technikai nehézségek leküzdésében. Továbbá biztosították a helyieket arról, hogy nem tervezik az egész éves szemétszállítási díj egy összegben, karácsony tájékán történő kiszámlázását.

Az elmaradt negyedéves számlák kiküldése havi részletekben történik és már megkezdődött

- tájékoztatott minket a MOHU.

Közben kiderült, hogy nem csupán Isaszegen maradtak el a számlák. A helyzetet a legkreatívabban Gyuricza László, Kerepes polgármestere kommentálta, aki szellemes megjegyzéseivel fűszerezte a dolgot.

Számtalan kérdést kaptam azzal kapcsolatban, hogy mikor érkezik már a MOHU számlája. Bár több mint két éve a koncessziós szerződés értelmében a kötelező állami feladat, ami a hulladékgazdálkodást illeti, a MoHu felelőssége, úgy tűnik, hogy a szolgáltatás hatékonyságának érdekében a maximális zűrzavarra törekednek... Valószínűleg választások előtt néhány hónappal, vagy esetleg karácsonyi meglepetésként fogjuk megkapni az összesített számlát. Szeretném felhívni a figyelmüket, hogy ha az összesített díj véletlenül olyan érzéseket kelt Önökben, amelyek pajzán vagy erőszakos gondolatokhoz vezethetnek, akkor:

Jogos lesz a véleményük!

Nem, az önkormányzatok nem okolhatóak ezért! Ez már két éve állami felelősség.

NEM, nem az én édesanyám - egyébként makulátlan - erkölcsi előéletét kell vitassák, hanem a koncessziós szerződésben lévő MOHU-ét

- fogalmazott a polgármester.

Gyuricza László üzenete mellett megosztotta a MOHU levelét is: "Tájékoztatjuk Önöket, hogy azon településeken (Csömör, Fót, Isaszeg, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród, Pécel, Pócsmegyer, Szigetmonostor), melyeknél 2025.01.01-től a MOHU Budapest Zrt. végzi a hulladék elszállítását, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díjszámla sajnálatos informatikai okok miatt 2025. évben nem a megszokott időszakban (negyedévet követően) kerül kibocsátásra. Természetesen Társaságunk mindent megtesz azért, hogy az elmaradt számlákat még ezévben minden kedves ügyfelünk kézhez kaphassa. Terveink szerint a díjszámlák csúsztatottan (legalább 1 hét különbséggel) kerülnek majd kibocsátásra a MOHU MOL Zrt. által. Ennek megfelelően a 15 napos fizetési határidejű számlák teljesítési határideje is követi ezt" - olvasható a közleményben.

A vállalat hangsúlyozza, hogy ha bármelyik ügyfelüknek átmeneti nehézségei adódnának a számlák kifizetésével kapcsolatban, lehetőség van részletfizetési megoldások igénybevételére. Bízunk benne, hogy 2026-tól a megszokott negyedéves ütemezés szerint érkeznek majd a díjszámlák.

Related posts