Használt autó vásárlása: Mi rejlik a költségek mögött?


Használt autók kapcsán az egyik legfontosabb tényező, hogy mennyit kell költeni a javításukra. Sok alkatrész van, ami nem elromlik, hanem elhasználódik.

Egy mondás szerint, ha vesz valaki egy használt autót, az első évben az újkori árának tizedét fogja rákölteni. Ha ennek igazságtartalma nem is igazolható forintra pontosan, azt jól kifejezi, hogy a várható szervizkiadások az adott autó újkori árával arányosak.

Amennyiben például egy 2002 és 2009 között gyártott X350-es Jaguar XJ-t és egy harmadik generációs Ford Focust vásárolunk meg egyformán hárommillió forintért, a szervizelési költségek tekintetében a légrugós, automata váltós, hat- vagy nyolchengeres prémiumautó esetében sokkal magasabb kiadásokra számíthatunk, mint a Focusszal eltöltött első év során. Itt nem csupán a szűrők és folyadékok cseréjéről van szó, hanem sokkal inkább az ezeken felül eső karbantartási feladatokról – hívta fel a figyelmet a CarNet.

De hiába vesz meg valaki akár egy nagyon megbízhatónak ismert, áttekinthető technikájú használt autót, valószínűleg kell majd rá költenie, ha jó állapotban akarja tartani, vagy tisztességes szintre akarja visszahozni. Ez óhatatlan és elkerülhetetlen velejárója annak, hogy valaki nem újonnan vásárolja autóját, egy sok ezer alkatrészből álló tartós fogyasztási cikket. Egy használt autó javítására akkor is kell áldozni, ha a fődarabok jól működnek, ideértve a motort, a sebességváltót és az erőátvitel többi elemét.

Bármennyire is a mindennapok része, hogy egy használt autó esetében elkerülhetetlen a javítás, az ilyen kiadások mégiscsak képesek elrontani a kedvünket. Ugyanakkor fontos felismerni, hogy az autó egyes alkatrészei nem csupán váratlanul tönkremennek, hanem a használat során fokozatosan elhasználódnak. A kényszerű cserék tehát nem mások, mint a természetes kopás nyomán bekövetkező események, amelyek elkerülhetetlenek, ha rendszeresen használjuk járművünket.

A ráköltés értékét teljesen új dimenzióba helyezhetjük, ha tisztában vagyunk autónk eredeti árával, valamint azzal, mennyibe kerülne jelenleg egy hasonló kategóriájú, hasonló használati értékű autó vásárlása. Az internetes autós portálok cikkei alapján az ezredforduló utáni két évtized autóinak újkori ára könnyen visszakereshető, és ez az időszak szépen lefedi a használt autók többségének piaci forgalmát.

A 2002-es évben debütáló E12-es Toyota Corolla 1.6 Terra limuzin ára újonnan 4 380 000 forint volt, amely tartalmazta a légkondicionáló 270 000 forintos felárát is. Manapság az ilyen típusú autók ára általában az eredeti érték ötödére vagy harmadára csökkent, attól függően, hogy milyen állapotban van és mennyit futott. Ezzel szemben 2022 elején a legújabb Corolla 1.5 alapmodellje 7 340 000 forintos listaáron került forgalomba. Az újabb modell már jelentős előnyöket kínál, beleértve a gazdagabb alapfelszereltséget, a fejlettebb biztonsági rendszereket, valamint a 110 helyett 125 lóerős motort, amely ráadásul környezetkímélőbb kipufogógáz-kibocsátással rendelkezik.

A 15-20 éves autók világában maradva, egy ma 2-3 millió forintért megszerezhető Mercedes CLK 240 újkori ára körülbelül 13,3 millió forint volt, amikor a 170 lóerős V6-os motorral debütált. Akinek van némi rálátása ezekre a számokra, valószínűleg könnyebben elfogadja, hogy az ilyen árú autók vásárlásával együtt járó szervizköltségek jelentős növekedése nem meglepő.

De mire is számítsunk a vásárlást követő első évben? A leggyakoribb kiadásokat tekintjük át. Ritka szerencse, ha nem kell legalább a nyári vagy a téli gumigarnitúrát pótolni, vagy négy évszakosra cserélni az autón lévőket. A reális egy gumiszett beszerzése, felszerelése, kiegyensúlyozása. 205/55 R16 méretű, nem prémiummárkás gumiabroncs esetén 120 000 Ft körüli összegre kell számítani.

Egy kuplung élettartama drámaian csökkenhet, ha valaki nem a megfelelő technikával használja. Például, ha valaki a fék helyett inkább a kuplungot használja, vagy csúsztatva tartja a járművet emelkedőkön, esetleg feleslegesen magas fordulatszámon indítja vagy parkolja az autót, akkor akár néhány tízezer kilométer alatt is tönkreteheti azt. Általánosságban azonban elmondható, hogy egy autó kuplungtárcsáját, kinyomócsapágyát és kuplungszerkezetét körülbelül 150-200 ezer kilométerenként érdemes cserélni, hogy biztosítsuk a zökkenőmentes működést.

Ha egy használt autó próbaútján azt tapasztalod, hogy a tengelykapcsoló rendkívül magasan fog, és a kuplung rugói elhasználódtak, ami remegést okoz, akkor valószínű, hogy a csere ideje elérkezett. Általánosságban elmondható, hogy ehhez körülbelül 4-6 munkaórányi munka és az új kuplungszett költsége szükséges. Egy tipikus, elsőkerék-hajtású kompakt autó esetében ez a kiadás nagyjából 180-250 ezer forint körül alakul.

Ha a vezérléscsere nem bizonyítható egyértelműen, és a szíjas szelepmozgatás cseréje is esedékes, akkor érdemes erre figyelmet fordítani az első év során. Fontos megjegyezni, hogy a motortérben található filctollas feliratok vagy matricák nem mindig jelzik a vezérléscserét. Általában a vezérléscsere ajánlott időintervalluma 4-10 év között mozog, futásteljesítmény tekintetében pedig 60 000 és 240 000 kilométer között változik. Az optimális cseréhez jellemzően legalább 120-150 ezer kilométert érdemes figyelembe venni.

A túlhasznált vezérműszíj elszakadása súlyos motorhibát okozhat, mivel a szelepek és dugattyúk összeütközése drága javítást vonhat maga után. Éppen ezért érdemes elkerülni ezt a kockázatot. A vezérlés cseréjét célszerű a vízpumpa cseréjével és a hűtőközeg keringtetőszivattyújának frissítésével egy időben elvégezni, hiszen a két szolgáltatás munkadíja gyakran megegyezik. Így nemcsak időt takaríthatunk meg, hanem pénzt is, elkerülve a felesleges duplázódást.

Bár a vezérműláncnak legtöbbször nincs előre rögzített csereperiódusa, a lánc minőségétől függően a láncos szelepmozgatás is cserére szorulhat. Akárcsak a szíjas vezérlés esetében, itt sem elég csak magát a láncot kicseréltetni, a vezetősínek és feszítősínek is cserések. Szükség lehet új vezérműkerekekre is a kopott régiek helyett, ami változó szelepvezérlés esetén nagyon megdobja a költségeket.

A téli hónapok alatt kihívást jelenthet a légkondicionáló teljesítményének ellenőrzése, hiszen a hideg időjárás miatt nehezen érzékelhető, hogy a készülék valóban működik-e. Sok használt autó esetében a klímaberendezés már egyáltalán nem üzemel, így érdemes előre tervezni, hogy a javítás költségei körülbelül 70-80 ezer forintot is elérhetnek. Ebbe beletartozik egy vagy több elhasználódott könnyűfém klímacső cseréje, valamint a rendszer hűtőközeggel való feltöltése is. Amennyiben a kompresszor cseréje válik szükségessé, az közel 150 000 forintos kiadást jelenthet, míg a klímahűtő csere ára 40-80 ezer forint között mozog, ami már a munkadíjat is tartalmazza, különösen régebbi használt autók esetén.

A futómű költségei könnyen megugorhatnak, ha a kisebb tételek összeadódnak, különösen akkor, ha nincsen elérhető utángyártott alkatrész, és a gyári pótalkatrészek ára borsos. Például, ha az alsó keresztlengőkar szilentblokkja elhasználódik, célszerűbb és hatékonyabb lehet a lengőkart is cserélni, hiszen így elkerülhető a későbbi problémák felmerülése és a felesleges költségek.

A futóműben cserére érett alkatrészek ára külön-külön nem tűnik vészesnek, de ha a toronycsapágy, a lengéscsillapító, a gömbfejek, a stabilizátorpálca és a szilentblokkok mind egyszerre kerülnek sorra, az már jelentős kiadást jelenthet. És mindez még csak az egyik első keréknél van!

Sokan hajlamosak lebecsülni a kormánymű problémáit, pedig a 10 évnél idősebb autók esetében a kormánymű felújítása és beszerelése 100-150 ezer forintról indulhat, de akár 600 ezer forintba is kerülhet. Az olajfolyás a kormányművön komoly figyelmeztető jel, és az is aggasztó, ha a volán tekerése közben akadályokat tapasztalunk.

A kormányműhöz kapcsolódó problémák közül az egyik leggyakoribb a kormányrásegítés meghibásodása. A hidraulikus kormányszervók szivattyúit általában 70-80 ezer forinttól kezdődően újítják fel a szakosodott műhelyek, ami komoly költséget jelenthet. Ez a hiba különösen aggasztó lehet egy használt autó esetében, hiszen akár már az első közös év során is előfordulhat.

Szerencsére messze nem minden használt autó követeli ki valamennyi említett szervizmunka elvégzését az első évben, a vezérléscsere például igen ritkán ismétlődő feladat, de érdemes tisztában lenni a fenti tételekkel.

A várható szervizkiadások megbecsülését nagyban segíti a kinézett autó állapotfelmérése. Az átvizsgáláson feltárt hibák az állapotfelmérés díjának sokszorosát megspórolhatják a megbízónak, így a leghasznosabban elköltött forintokat jelenthetik.

Related posts