A kizárt McLaren védelme gyakorlatilag reménytelennek bizonyult – a csapat tagjai maguk is belátják, hogy itt komoly hibát követtek el.
Lando Norris, Oscar Piastri és a csapatfőnök Andrea Stella is megszólaltak a Las Vegas-i Nagydíj leintését követően, miután az FIA kizárta a McLaren mindkét autóját a versenyből. Az istálló nyilvánosan bocsánatot kért a versenyzőktől, és már van egy sejtésük arról, mi okozhatta a kopólemez túlzott elhasználódását.
Norrist a második, míg Piastrit a negyedik helytől fosztották meg, miután mindkét autó lemeze néhány tizedmilliméterrel túllépte a megengedett kopás határát. Ez a döntés 30 pont vesztést eredményezett a csapat számára, ami konstruktőri szempontból már nem volt jelentős, hiszen a címet már korábban bebiztosították. Azonban a versenyzők bajnoki küzdelmére komoly hatással volt a helyzet, főleg, hogy a győztes Max Verstappen is ott loholt a nyomukban.
Andrea Stella pályán tartandó sajtótájékoztatóját ugyan lemondták, a csapatfőnök azonban közleményben reagált a kizárás tényére és próbált kicsit rávilágítani arra, mi lehetett a kiváltó ok.
"A verseny során mindkét autó váratlanul szembesült egy rendkívül magas szintű pattogással, amelyet az edzések alatt nem tapasztaltunk, így a járművek fokozott kapcsolatba kerültek a talajjal. Jelenleg is nyomozzuk, mi okozhatta ezt a jelenséget, figyelembe véve az autók által elszenvedett sérülések hatását is, melyekre a verseny után bukkantunk rá, és amelyek a padlólemez elmozdulásához vezettek" - nyilatkozta a csapatfőnök. Egy lehetséges sérülés már a közvetítés során is észlelhető volt, hiszen Piastri autója a rajt után jelentős ütést kapott Liam Lawsortól.
Ahogy az FIA is megállapította, a szabálysértés nem szándékos volt, és nem a szabályok kijátszására törekedtünk, ráadásul enyhítő körülmények is fennálltak. Szeretnénk kifejezni sajnálatunkat Landónak és Oscarnak az elvesztett bajnoki pontok miatt, különösen ebben a kritikus időszakban, hiszen mindketten kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a hétvége folyamán. Csapatként a partnereinknek és a szurkolóinknak is elnézést kérünk, hiszen az ő támogatásuk rendkívül fontos számunkra. Bár ez az eredmény óriási csalódást okozott, elszántan készülünk a szezon utolsó két versenyére.
A két McLaren-pilóta közül Norris került nehezebb helyzetbe, mivel hat ponttal többetől estek el, mint csapattársa. Jelenleg Piastrival és Verstappennel szemben 24 pontos előnyét élvezi a tabella élén, ami lehetőséget ad arra, hogy a hátralévő Katari és Abu-dzabi Nagydíjak során okosan gazdálkodjon ezzel az előnnyel, feltéve, hogy további váratlan nehézségek nem hátráltatják a teljesítményét.
"Ez a nap igazán frusztrálóan zárult - kezdte Norris, aki kénytelen lesz átadni a második helyért járó trófeát George Russellnek. - A verseny végső szakaszában különösen figyelnünk kellett a tempóra, és most már világos, hogy a problémák, amelyek az autónkban jelentkeztek, sajnos a kizárásunkhoz vezettek. Kétségtelenül bosszantó így elveszíteni a sok megszerzett pontot. Csapatként mindig arra törekszünk, hogy maximálisan kihasználjuk az autó teljesítményét, de ma nyilvánvaló, hogy nem sikerült jól beállítanunk az arányokat. Ezen már nem tudok változtatni, így most már Katarra összpontosítok, ahol az a célom, hogy minden egyes futamon a legjobb formámat mutassam."
Így lehet világbajnok Norris már egy hét múlva (FRISSÍTVE)
Piastri összességében kedvező helyzetbe került a csapaton belüli események után, mivel így megőrizte a Norrisszal szembeni hátrányát anélkül, hogy az tovább növekedett volna. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kizárás ténye ne okozna neki csalódást.
Csalódottan távozom a hétvégéről, hiszen a kopólemez miatt sajnálatos módon kizártak. A mezőny rendkívül szoros, mindig azon dolgozunk, hogy hogyan tudnánk még több teljesítményt kihozni magunkból, de most sajnos nem sikerült. Most szükségünk lesz egy kis időre, hogy újra összeszedjük magunkat és visszanyerjük a koncentrációnkat. Az utolsó két fordulón szeretnénk maximális pontot szerezni, hiszen ezek a helyszínek korábban kedveztek nekünk - mondta az ausztrál versenyző.
Az FIA közzétette a két McLaren kizárásának hivatalos indoklását, amelyből világossá válik, hogy a csapat próbálta megindokolni a büntetés csökkentését azzal, hogy a szabadedzések során nem voltak optimálisak a körülmények a hasmagasság versenyre való precíz kalibrálásához. A második edzés során piros zászlók, míg a harmadik edzés alatt eső nehezítette a helyzetüket. Azonban, ahogyan azt korábban is megállapították, a szövetség nem vehette figyelembe az ilyen körülményeket a döntéshozatal során.
"A csapat érvelése szerint enyhítő körülmények álltak fenn: a verseny során váratlanul erős és szokatlan pattogás tapasztalható, továbbá az első edzésnap időjárása miatt a tesztelési lehetőségek erősen korlátozottak voltak, és a szabadedzések is jelentősen rövidebb időtartamúak voltak. Emellett a csapat úgy véli, hogy a szabálysértés mértéke kisebb volt, mint amit a 2025-ös szezon korábbi hasonló eseteiben tapasztaltunk" – áll a közleményben.
A FIA úgy érvelt, hogy a meglévő szabályzat és a korábbi precedensek alapján sajnos nincs lehetőség más büntetés kiszabására, mint a szokásos kizárás. A FIA hangsúlyozta, hogy véleménye szerint a szabálysértés nem volt szándékos, és nem zajlott kísérlet a szabályok kijátszására. A felügyelők emlékeztetnek a FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságának korábbi határozataira is, amelyek szigorúan korlátozzák a technikai szabálysértések esetén alkalmazható büntetési lehetőségeket, így a kizárás elkerülése nem lehetséges. A csapat érvelése, miszerint a padló elmozdulását véletlenszerű sérülés is okozhatta, ami a többletkopáshoz vezetett, a felügyelők szerint nem elegendő ahhoz, hogy enyhítsék a kiszabott büntetést.





