A Renault megfizethető elektromos autóját nem csupán vonzó dizájnja miatt fogják gyorsan elkapkodni.
Nem meglepő, hogy egy autógyártó a klasszikus modelljének frissített verzióját mutatja be, amely a modern technológiai újításokat is magában foglalja. Azonban ritka kincs, amikor a múlt és a jelen olyan harmonikusan találkozik, mint ahogy azt a Renault R5 E-Tech esetében láthatjuk. Az új modell sikeresen ötvözi a régi értékeket a korszerű megoldásokkal, így igazán figyelemre méltó eredmény született.
Az új típusnak nem is egy, hanem három formai elődje van a márka történetében. Az első az 1972-ben megjelent eredeti Renault 5-ös, amit Michel Boué a szabadidejében tervezett, de amint a cég vezetői meglátták a rajzait, azonnal szabad utat adtak neki, majd megindult a hivatalos tervezési és fejlesztési folyamat. Megjelenése után azonnal sikeres lett az eredeti R5, és 1973-ban csak hajszálnyival maradt le Az Év Autója címről.
Az 1984-ben piacra dobott második generáció több mint egy évtizeden át szerepelt a Renault kínálatában, és sikerében biztosan jelentősége volt annak is, hogy az Marcello Gandini tervezte, aki rengeteg olasz szuperautó formáját vetette papírra. Nyugodtan mondhatjuk harmadik, önálló formának a Marc Descamps-tól származó R5 Turbo nevű középmotoros, jó arasznyira kiálló légbeömlőket viselő, durván kiszélesített hátsó sárvédőkkel szerelt, alapvetően ralira tervezett autót is, amelyet élőben persze csak kevesen láthattak, mert valódi ritkaság volt.
Bár a hármas örökségét hordozza, az új E-Tech igazi 21. századi autó. A bemutató helyszínén sétáló óvodáscsoportok azonnal felfigyeltek rá, míg a fiatal huszonévesek lelkesen videózták és osztották meg az élményeiket a közösségi médiában. Középkorú autórajongók is felemelt hüvelykujjal jelezték, hogy lenyűgözi őket az újdonság. A Renault csapata büszkén mutatja be ezt a különleges modellt, amelyben a francia trikolór, gall kakas, valamint az R5 felirat és kontúr több helyen is megjelenik, hangsúlyozva ezzel a márka gazdag örökségét.
Az új Renault 5 E-Tech az elektromos autók világában egy igazi újdonság, hiszen míg elődei számos technikai elemet örököltek a korábbi modellekből, most egy teljesen új irányt képvisel. Az R5 E-Tech kizárólag elektromos hajtással készül, és bemutatja a márka legújabb AmpR Small elektromos autóplatformját is. A tervezés során kiemelt szempont volt nem csupán a megfizethetőség, hanem a környezetvédelmi szempontok is. Ennek megfelelően a Renault villanymotorjaiból hiányoznak az állandó mágnesek és a ritkaföldfémek. Az új R5 különböző akkumulátoropciókkal érkezik, amelyek 40 vagy 52 kilowattóra kapacitásúak, így a hatótávolság 312 és 410 kilométer között változik, attól függően, melyik változatot választjuk. A kínálatban háromféle motor teljesítménye található: 95, 120 és 150 lóerő, de a legnagyobb teljesítmény kizárólag a nagyobb kapacitású akkumulátorral érhető el. A töltési teljesítmény is figyelemre méltó: a kisebb akku 80 kilowattot, míg a nagyobb 100 kilowattot képes kezelni. Ez lehetővé teszi, hogy mindkét verzió 15%-ról 80%-ra mindössze fél óra alatt feltöltődjön. A fedélzeti váltakozóáramú töltő 11 kilowattos teljesítménye pedig még gyorsabb töltést biztosít. Az R5 E-Tech, hasonlóan elődeinek, elsőkerék-hajtású, és az egész hajtásláncot a hagyományos motortérbe integrálják, így a dizájn és a funkcionalitás tökéletes harmóniáját teremtve.
A típus könnyűnek számít az elektromos autók sorában, hiszen négy méter alatti, 3,92 méteres hosszához 1450 kilós önsúly társul. Ez is közrejátszik abban, hogy Renault újdonsága igazi fürge, városi autó. Közvetlen kormányával könnyű manőverezni, élénken gyorsul, és bár jó belőle a kilátás, parkolásnál azért sokat segítenek a kamerák is.
A beltér modern dizájnja mellett számos utalás található a klasszikus elődökre. Például a szélvédő alatti rész formája és csíkos varrása, valamint az első ülések, amelyek az R5 Turbó stílusát idézik, de sokkal kényelmesebbek a hosszabb utazások során, mint a sportos változatban. A retró elemek ellenére a legújabb technológia is megjelenik, hiszen az R5-ben a korszerű infotainment rendszer ügyesen integrálódik. A műszerfal meghosszabbításaként kialakított kisebb egységben helyet kapott a Google Android operációs rendszer, amely jól átdolgozott jelzésképpel biztosítja a felhasználói élményt, anélkül, hogy stílustörést okozna egy nagy méretű tablet beépítése.
A kormány körül talán egy kicsit sok a kezelőkar, hiszen itt találjuk a márka típusaiban évtizedek óta hagyományos elemnek nevezhető rádióvezérlő oszlopot, továbbá takarásban a két, szintén ismerős bajuszkapcsolót az irányjelzőhöz, illetve az ablaktörlőhöz, és az utóbbi fölé magasodik a fokozatválasztó kar is. Bár ez is jó formájú alkatrész, de jobb helye lenne a középkonzolon, ahogy a legtöbb autóban.
A Renault mérnökei tudatosan helyezték el az irányváltót a tervezés során. Ennek köszönhetően egyetlen gyors mozdulattal válthatunk a D és B üzemmódok között, akár menet közben is. Az első fokozat lehetővé teszi a szinte szabad gurulást, vagyis a vitorlázást; ha levesszük a lábunkat a gázpedálról, az autó szinte magától halad. A második fokozat viszont már sokkal markánsabb, erőteljesebb visszatáplálást nyújt, ami által az R5 E-Tech vezetése szinte egypedálossá válik. A gyorsításhoz csupán a gázpedált kell lenyomnunk, és ha felengedjük, az autó azonnal elkezd lassulni. A D és B üzemmódok közötti váltás szinte villámgyors, azonban az előre- és hátramenet közötti kapcsolás lassabb, mint amit más elektromos autóknál megszoktunk, így érdemes óvatosan bánni vele.
A szellőzőrendszer használatával kapcsolatban nincsenek problémák. Minden egyes funkció jól áttekinthető, és a középkonzolon önálló fizikai gombokkal rendelkezik. Az új Renault 5, amely nem éppen a megszokott villanyautós megoldásokat követi, rendkívül hatékonyan képes páramentesíteni és fűteni. Ez természetesen a fogyasztási adatokon is tükröződik, de a tervezők valószínűleg úgy vélték, hogy érdemes néhány kilowattot a kényelemre fordítani, hiszen ez hozzájárul a vezető jobb közérzetéhez.
A vezetéstámogató rendszerek tervezésénél a legfontosabb szempont valószínűleg a felhasználói élmény volt. Kiváló megoldás, hogy a menürendszerben mindössze egyszer kell beállítanunk, és máris két gombnyomásra deaktiválhatjuk a sebességtúllépés figyelmeztető funkciót. Ez a funkció nem elég precíz ahhoz, hogy mindig megbízhatóan támaszkodhassunk rá, viszont annyira hasznos, hogy nem célszerű teljesen eltávolítani. Meglepően jól érzékeli a sebességkorlátozó táblákat, és ezt diszkréten megjeleníti a műszerfalon is. Ennek a legnagyobb előnye, hogy a leolvasott sebességérték könnyedén átadható a tempomatnak egy egyszerű kormánygombnyomással, amely segít elkerülni a figyelmetlen gyorshajtásokat. A távolságtartó funkció lehetővé teszi, hogy a jármű a megszokott távolságból kövesse az előttünk haladó autót. Finoman lassít és gyorsít, ráadásul nem reagál túl érzékenyen a kanyarokra vagy a szembejövőkre. Az autó irányítása a kormány bal oldalán található gombokkal történik, ami rendkívül kényelmes megoldás.
A Renault 5 E-Technek erős ütőkártyái vannak Az Év Autója 2025 díj elnyeréséért vívott harcban. A sikerhez adott a megjelenése, a modern külsejébe remekül integrált retró elemekkel, amelyek egy cseppet sem csorbítják a könnyű és jó kezelhetőséget úgy, mint néhány hasonló szellemben készült autónál. Adott a modern technika, és az új típus 11 millió forintos indulóára is, ami a kis villanyautók közt igencsak versenyképesnek számít.
Vannak azonban olyan szempontok is, amelyek árnyalják a képet. Az új R5 mérete miatt igazából csak az elöl ülőknek nyújt igazán komfortos élményt. Akár kétméteres magasságú utasok is kényelmesen elférnek az első sorban, hiszen a fej- és lábteret bőségesen megtervezték, és a vállaik sem fognak összeérni. A hátsó ülések viszont már nem kínálnak ennyire tágas lábteret, így családi autóként ez a Renault nem a legjobb választás, még akkor sem, ha a csomagtere 326 literes befogadóképessége a kisautók között elfogadható méretnek számít. Családi használatra továbbra is a tavalyi Év Autóját, a Scenic-et ajánlja a márka.
A tavalyi elismerés akadályozhatja, hogy 2025-ben a Renault 5 E-Tech elnyerje az Év Autója címet. Noha a zsűri igyekszik pártatlan maradni a szavazás során, valószínű, hogy a háttérben mégis ott bujkál az a gondolat, miszerint egy gyártó egymást követő években csak akkor részesülhet újra jutalomban, ha valóban kiemelkedő innovációval áll elő.
Egy másik érv, amelyet figyelembe kell venni, hogy az ős-R5 hírnevének alapját nagymértékben a sportteljesítmények képezték. Ezzel szemben az újdonság legerősebb változata mindössze 150 lóerős. Ez a teljesítmény a mindennapi használatra bőven elegendő, sőt, már 120 lóerővel sem nevezhető alulmotorizáltnak az új Renault villanyautó. Akik azonban többre vágynak, választhatják az R5 alapjaira épülő Alpine A290 modellek egyikét, amelyek 178, illetve 217 lóerős kivitelben érhetők el. A Renault kicsit érzékenyen reagált arra, hogy az R5 és az A290 egy kalap alá lett véve, hiszen véleményük szerint a két típus között jelentős különbségek vannak. Ezzel egyetérthetünk, hiszen a rövid Alpine-teszt során inkább a hasonlóságok tűntek ki. Véleményünk és a zsűri megítélése szerint azonban annyira hasonló a két modell formaterve, hogy nincs értelme őket különállóként kezelni. Sőt, az a sportosság, dinamika és erő, amelyet az Alpine motorjai nyújtanak, valójában csak fokozza az esélyt arra, hogy díjat nyerjenek.
Az Alpine másságának megtestesítője a Renault által bemutatott R5 Turbo 3E verzió, amely igazi erőműként funkcionál: két hátsó kerekeket hajtó villanymotorral és 500 lóerő teljesítménnyel büszkélkedhet. Látványos karosszériaszélesítései révén a csúcsmodell valóban kiemelkedik a sorból. Ez a jármű már messze nem az a barátságos városi autó, amit a Renault R5 E-Tech Electric képvisel. Az új francia kreáció az Alfa Romeo Junior, a Citroën C3, a Cupra Terramar, a Dacia Duster, a Hyundai Inster és a Kia EV3 társaságában várja a végső döntést, amely január 10-én fog megtörténni, amikor kihirdetik az Év Autója 2025 győztesét.