A megyeriek és az önkormányzat érdekei egyaránt kulcsszerepet játszanak a nyomvonal kialakításának folyamatában.

A békéscsabaiak többsége egyetért abban, hogy a térségünk számára előnyös lehet az M44-es gyorsforgalmi út román határig történő, tervezett meghosszabbítása, azonban a lehetséges nyomvonal tekintetében vannak kérdések. Hogy mi történt eddig ezzel kapcsolatban és mire jutottak, arról Bálint József alpolgármestert, a mezőmegyeri városrész önkormányzati képviselőjét kérdeztük.
Milyen különféle megkereséseket érkezett az M44-es gyorsforgalmi út tervezett nyomvonalával kapcsolatban a mezőmegyeri lakosoktól?
Kis- és nagygazdák, valamint a helyi lakosok többen megkerestek az utóbbi időszakban azzal a kéréssel, hogy az M44-es gyorsforgalmi út tervezett V01-es nyomvonala túl közel helyezkedik el a lakóépületeikhez. Az ügy vizsgálata során az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) azt a választ kaptuk, hogy a legközelebb eső ház 800-1000 méterre található a nyomvonaltól – érdemes megemlíteni, hogy a vasútvonal ennél jelentősen közelebb, mindössze 250 méterre halad el az épületektől. A helyzet megvitatása érdekében kihelyezett fórumot tartottunk, ahol részletes tájékoztatást adtam az érintetteknek. A fórum keretében megfigyeltük, hogy a vadászházból jól látható a nyomvonal, amelyhez már elkezdődtek a környezetvédelmi és geodéziai hatástanulmányok, és amely körülbelül egy kilométeres távolságra helyezkedik el. Többen kifejezték, hogy számukra ez a távolság nem elegendő, és szeretnék, ha a nyomvonal még távolabb kerülne a lakóövezetüktől.
Mi következett ezután? Milyen alternatív irányvonalakat vizsgáltunk meg?
Kiemelten fontos számunkra, hogy figyelembe vegyük a megyében élők és a gazdák igényeit. Szakembereinkkel közösen összeültünk, és megvizsgáltunk két lehetséges nyomvonalat, amelyek a Murony és Békéscsaba közigazgatási határához közel helyezkednek el. Az új tervek alapján a nyomvonal Mezőmegyertől körülbelül 1800-2000 méterre lenne, szemben a korábbi 800-1000 méteres távolsággal. Egy következő konzultáció során az ÉKM szakértői javasolták, hogy a bányatavak felső részén is elhaladhatna az út, azonban ez esetben nem a városunk közigazgatási területén futna. Ez sajnálatos módon hátrányos lenne számunkra, mivel a beruházók az M44-es maximum másfél kilométeres körzetében tervezik a letelepedést, és mi arra törekszünk, hogy ez Békéscsaba közigazgatási határain belül valósuljon meg. Ha az út Csaba területén épül, a beruházás adóbevételei a várost gazdagítanák, hiszen az autóút közelében letelepedő cégek a mi városunknak fizetnének adót. Városvezetőként ezt a megoldást tartom a legjobbnak. Figyelembe kell venni, hogy a tavalyi évben is érkeztek érdeklődők, és a minisztérium számos kiajánlást tesz a térségünket érintő projektekkel kapcsolatban. Célunk, hogy az M44-es út folytatása kedvezően hatással legyen Békéscsabára, és lehetőségeinkhez mérten maximálisan kihasználjuk ezt a fejlődési lehetőséget.
- A napokban volt egy megbeszélés a városházán, ahol az érintett mezőmegyeriek, az ÉKM képviselői és az önkormányzat képviselői voltak jelen. Ott mire jutottak?
- Fontosnak tartjuk a mezőmegyeri lakosok kérését, hogy a lehető legtávolabb legyen tőlük az autóút, és ennek érdekében el is érte a városvezetés, hogy az eredetileg megjelölt nyomvonaltól jelentősebb távolabbra kerülhessen a tényleges nyomvonal. Szóba került azt is, hogy a nagygazdák területeit a munka során, több helyen kettévágják majd. A minisztérium tájékoztatása szerint jogszabályi előírás, hogy minden kettévágott terület megközelíthető legyen, ezt az M44-es nyomvonalat keresztező átjárókkal érik majd el 2 km-es távolságokban. A városvezetés maradéktalanul támogatta a megyerieknek azon kérését, hogy az autóút település felőli oldalán erdő- vagy fasortelepítés történjen, tekintettel a zaj- és porszennyezés csökkentésére. A nyomvonal egyébként ez év végére fixálódhat majd, addig még többször konzultálunk az érintettekkel. A szerződés szerint a végleges tervet 2028-ban kell elkészíteniük a tervezőknek. Köszönet Herczeg Tamás országgyűlési képviselőnek, aki nagy figyelemmel és aktívan segíti az M44-es autóút tervezett nyomvonali lehetőségeit, egyeztetve a minisztérium illetékeseivel is.
Az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsaba és az országhatár (Nagyszalonta) közötti szakaszának előkészítése jelenleg folyamatban van, és jelentős lépéseket tesz a térség közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése érdekében. Ez a projekt nemcsak a helyi közlekedés hatékonyságát növeli, hanem hozzájárul a gazdasági kapcsolatok erősítéséhez is a határ menti területeken. Az új szakasz várhatóan javítja az áruszállítást és a turizmust, miközben kényelmesebb és gyorsabb közlekedést biztosít az utazók számára.