Természetesen! Íme 10 lenyűgöző tény a vasút történetéből, amit talán még nem hallottál: 1. **Az első vasútvonal**: Az első, valódi vasútvonal, amely vonatokat szállított, 1825-ben indult el Angliában, a Stockton és Darlington közötti szakaszon. Ez a mér
A vonat megjelenése előtt a britek között nem volt egységes időmérés: Bristol például 10 perccel lemaradt a greenwichi középidőtől. A vonat elterjedésével viszont elkerülhetetlenné vált az időszámítás egységesítése. Ennek érdekében 1855-re a települések többsége már áttért a GMT (Greenwich Mean Time) rendszerére.
1. 1825. szeptember 27-én nyitották meg a világon az első közforgalmú, menetrendszerű vasutat Angliában, Stockton és Darlington között. A 14 kilométeres vonalon elsőként George Stephenson gőzmozdonya, a Locomotion haladt végig, utasokkal és szénnel megrakott szerelvényt vontatva. A gőzmozdony óránkénti 24 kilométeres csúcssebességre volt képes.
2. A vonat megjelenése előtt a britek között nem volt egységes időmérés: Bristol például 10 perccel lemaradt a greenwichi középidőtől. A vonat elterjedésével viszont elkerülhetetlenné vált az időszámítás egységesítése. Ennek érdekében 1855-re a települések többsége már áttért a GMT (Greenwich Mean Time) rendszerére.
3. A londoni parlamentben az 1820-as években a személyek vasúti szállításáról szóló vitában a gőzmozdony ellen olyan érvek is elhangzottak, miszerint az emberek bele fognak őrülni a 10 mérföldes sebességbe.
Az első amerikai gőzmozdony, a Tom Thumb, 1830-ban egy ló által vontatott kocsikkal szemben szenvedett vereséget egy versenyt követően, amelyet műszaki probléma idézett elő. Bár ez a kudarc nem volt éppen biztató, a gőzmozdony ennek ellenére megnyitotta az utat az amerikai vasúti ipar számára. Az Egyesült Államokban a vasútvonalak hossza 1916-ra csúcspontra jutott, elérve a lenyűgöző 250 ezer mérföldet (400 ezer km), ami meghaladta a Föld és a Hold közötti távolságot.
George Pullman kényelmes vagonjai kezdetben nem vonzották a vonattársaságokat, mivel magas áruk miatt sokáig nem voltak népszerűek. Azonban 1865-ben, amikor Abraham Lincoln holttestét egy Pullman-kocsival felszerelt vonat szállította szerte az Egyesült Államokban, a helyzet drámaian megváltozott, és az üzlet fellendült. Pullman emellett arról is híressé vált, hogy a polgárháború utáni időszakban az ő vállalatánál dolgozott a legnagyobb számú fekete munkás a magánszektorban.
1865-ben Charles Dickens egy tragikus vonatbalesetet élt át, amely azonban csodával határos módon nem követelte az életét. A baleset Staplehurst közelében történt, amikor a munkások figyelmetlenül értelmezték a menetrendet. A vonat, amely az írót, kedvesét és annak édesanyját szállította, kisodródott a pályáról a hiányzó sínrészletek miatt, és egy mély völgybe zuhant. A baleset következtében 10 ember életét vesztette, míg 49-en megsérültek. Dickens a szerencsések között volt, akik túlélték ezt a rémisztő eseményt.
1869. április 28-án a Utah és Kalifornia közötti Central Pacific Railroad vasútvonal építésénél dolgozó ír és kínai munkások lenyűgöző teljesítményt nyújtottak: egyetlen nap alatt 10 mérföld (16 km) sínt fektettek le. Ez a rendkívüli esemény hatalmas rekordot állított fel, amely a vasúti építés történetében kiemelkedő mérföldkőnek számít.
8. 1890-ben Luke Livingston Macassey mérnök a skóciai Stanraer és az írországi (ma Észak-Írország fővárosa) Belfast között víz alatti vasútvonalat tervezett a közlekedés meggyorsítása érdekében. A tervvel komolyan számoltak, de végül nem valósult meg.
1907-ben Jesús García, a vasúti fékező, hősies bátorságról téve tanúbizonyságot, saját életét kockáztatva mentette meg Nacozari mexikói települést. Amikor egy dinamittal megrakott, lángoló vonat vágott át a vidéken, García nem habozott: a várostól hat kilométerre irányította a szerelvényt, így elkerülve a tragédiát, amely elpusztíthatta volna a közösséget. A vonat végül ott robbant fel, ahol a legkevesebb kárt okozta, García önfeláldozása pedig örökre a hősies cselekedetek sorába emelte nevét.
1938-ban az A4-es osztályhoz tartozó angol Mallard lokomotív lenyűgöző 202,8 km/h sebességgel robogott, ezzel felállítva a gőzmozdonyok között mindmáig megdönthetetlen rekordot.